Maria Nowotarska i Agata Pilitowska

Aktorki i twórczynie Salonu Poezji, Muzyki i Teatru. Maria Nowotarska jest także reżyserem.

1. Odpowiadając na pytanie jakie plany artystyczne udało się Salonowi zrealizować w 2017 roku zaczniemy opowieść od końca, czyli od ostatniej premiery, która miała miejsce 16 grudnia w Maja Prentice Theatre w Mississaudze. Nasz teatr postanowił uczcić 150. rocznicę powstania Dominium Kanady wieloosobowym widowiskiem teatralno- muzycznym pt. “Gorące Fajerwerki” . Oprawę plastyczną stanowiły gobeliny wybitnej artystki Tamary Jaworskiej wyświetlane na horyzoncie sceny. Tegoroczny sezon teatralny obfitował w liczne podróże artystyczne . Tydzień przed premierą “Fajerwerków” 9 grudnia, grałyśmy w Filadelfii na zaproszenie Fundacji Kościuszkowskiej spektakl “Dobry wieczór Monsieur Chopin”, a tydzień wcześniej w Windsor “Nie bój się kochać” wg. poezji księdza Jana Twardowskiego.

9 listopada na Uniwersytecie FIU w Miami, na zaproszenie The American Institute of Polish Culture, zagrałyśmy “Tamarę L.” , sztukę Kazimierza Brauna o wielkiej malarce Tamarze Łępickiej. Październik był dla nas bardzo pracowity. 23 grałyśmy “Promieniowanie” w Pałacu Branickich w Białymstoku, siedzibie Uniwersytetu Medycznego. 22 października w Szczuczynie niedaleko Augustowa odbył się spektakl “Promieniowanie”, wielkie święto w polskiej szkole, wydarzenie niezwykle emocjonalne w tym małym mieście.

20 października brałyśmy udział w Międzynarodowym Festiwalu Teatralnym w Wilnie. Spektakl “Tamara L.” zagrałyśmy na scenie legendarnego Teatru na Pohulance. 18 października grałyśmy “Promieniowanie” w Instytucie Teatralnym im. Zbigniewa Raszewskiego w Warszawie. Na spektakl przybyli wybitni znawcy teatru, aktorzy, przedstawiciele Senatu, Ministerstwa Kultury. Po spektaklu zostałyśmy odznaczone medalami stulecia odkrycia polonu i radu przez warszawskie Towarzystwo Marii Skłodowskiej Curie w Hołdzie. 16 października, niezwykły dzień w naszym życiu teatralnym. Na scenie Teatru im. J. Słowackiego zagrałyśmy “Promieniowanie”, spektakl połączony był z jubileuszem 60-lecia pracy teatralnej M. Nowotarskiej. Jedno z największych przeżyć dla aktorkijubilatki. Do tego tematu powrócimy w osobnym artykule. 12 października przedstawienie “Promieniowania” odbyło się w Centrum Onkologii w Warszawie. Był to dar naszego teatru dla pacjentów, personelu medycznego i dyrekcji szpitala. Wrzesień 2017 roku też był pracowity.

23 września odbyły się dwa przedstawienia w Londynie, przed południem “Promieniowanie” w polskiej szkole na Wimbledon . Dojechała też szkoła z odległego Oxfordu! Wieczorem, na scenie POSK-u (dawny teatr Hemara) zagrałyśmy “Tamarę L”. 16 września grałyśmy w siedzibie Polskiej Akademii Nauk w Paryżu “Promieniowanie”. Większość publiczności stanowili Francuzi (warto przypomnieć, że nasze spektakle gramy z tłumaczeniami).

13 lipca w Krakowie odbyło się spotkanie z M. Nowotarską w Teatrze Nowym na Kazimierzu w Krakowie połączone z promocją książki “Teatr bez Granic”. 17 czerwca w Krakowie podczas Nocy Teatrów zagrałyśmy na scenie Dworku Białoprądnickiego “Opowieści Poli Negri”.

11 czerwca nasz teatr, na zaproszenie miasta Konstancin zaprezentował spektakl “Opowieści Poli Negri” podczas Dni Konstancina. 8 czerwca również zagrałyśmy “Opowieści Poli Negri” w Muzeum Emigracji w Gdyni. 27 maja w Konsulacie Generalnym w Toronto odbyła się tradycyjna Letnia Serenada z gościnnym udziałem Marka Probosza. 20 maja ze spektaklem “Promieniowanie” gościłyśmy w Granger gdzie grałyśmy dla studentów University of Notre Dame 19 maja grałyśmy również “Promieniowanie” w Polish Museum of America w Chicago. 7 maja w Ft. Lauderdale na Florydzie graliśmy wraz z Krzysztofem Jasińskim spektakl “Nie bój się kochać”. 26 marca w Sterling Heights odbył się spektakl “Helena, rzecz o Modrzejewskiej”, a dwa dni wcześniej to przedstawienie mogła obejrzeć publiczność Mississaugi.

2. Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego ogłosiło rok 2018 rokiem Zbigniewa Herberta. Nasz teatr przygotuje spektakl poetycki poświęcony temu wielkiemu Poecie. 16 czerwca odbędzie się Letnia Serenada pt. “Londyn polski i królewski”, a jesienią w teatrze Maja Prentice Theatre odbędzie się spektakl “Tamara L.” Jak zawsze o tej porze roku ustalamy harmonogram spektakli wyjazdowych w związku z bardzo licznymi zaproszeniami do wielu miejsc na świecie. U progu Nowego Roku składamy najgorętsze życzenia wszelkiej pomyślności Małgorzacie Bonikowskiej i Zbigniewowi Bełzowi jak również kierujemy ciepłe myśli dla Czytelników “Gazety” oraz naszych wiernych Widzów.